Syvemmälle kirkkotilaan lisätyn todellisuuden avulla24.8.2018 11:33




Istun kappelissa ja katselen Jeesusta ristillä. Kun katson krusifiksia matkapuhelimeni läpi, Jeesus katoaa ja jäljelle jää pelkkä risti. Kun siirrän matkapuhelimeni kohti kynttilää, liekki syttyy ja miellyttävä miesääni kertoo kynttilän symboliikasta ja sen merkityksestä kirkkotilassa. Katselen edelleen ympärilleni ja tutkin kirkon esineistöä. Mielessäni risteilee kertomuksia näistä esineistä ja omasta elämästäni. Kirkkotilassa olemme monien todellisuuksien äärellä.

Uskonnonpedagogiikan kehittämistiimissä Seurakuntaopistolla olemme kehittäneet pedagogista mallia ja materiaalia kirkkotilan hyödyntämiseksi oppimisympäristönä. Nykyiset koulun ja kirkon pedagogiset asiakirjat ja ohjeistukset korostavat monipuolisia oppimisympäristöjä ja toiminnallisuutta. Kirkkoa monipuolisempaa oppimisympäristöä on vaikea kuvitella. Kirkko tarjoaa tutkittavaa kaikille aisteille sekä raaka-aineita esteettisille ja eettisille kokemuksille. Sen esineistö kantaa mukanaan kulttuurisia ja uskonnollisia merkityksiä ja auttaa ymmärtämään näkyvää ja näkymätöntä todellisuutta.

Miten sitten teknologia sopii osaksi kirkossa oppimista? Voiko se tuoda jotain lisäarvoa prosessiin vai sotkeeko se oppimista ja kokemustamme pyhästä? Riippuu siitä miten teknologiaa käytetään. Osana hyvin suunniteltua pedagogista prosessia teknologia voi auttaa ymmärtämään kirkkotilan erilaisia merkityksiä ja todellisuuksia. Esimerkiksi lisätyn todellisuuden avulla esineistöön voidaan lisätä tietoa sen symboliikasta ja merkityksestä kirkkotilassa. Yhdistettynä kokonaisvaltaiseen tilan tutkimiseen tieto yhdistyy havaintoihin tilasta ja tukee tunnepitoisen suhteen muodostumista kirkkotilaan. Tietoisuus omasta suhteesta elinympäristöön, kulttuuriin ja yhteisön historiaan ja juuriin syvenee.  

Tutki tilaa -materiaalin pedagoginen malli tarjoaa välineitä kokonaisvaltaisen oppimisprosessin rakentamiseen kulttuurisessa tilassa, esimerkiksi kirkossa. Siinä on elementtejä tutusta kirkkopedagogiikasta yhdistettynä tutkimukseen ympäristönlukutaidosta ja teknologian hyödyntämisestä. Malli ja maksutta verkossa oleva materiaali tarjoaa välineitä ja vaihtoehtoja erilaisiin toteutustapoihin. Kirkkotilaa voi kokea esimerkiksi moniaistisesti tai leikkien. Tilaa voi lukea esineistön tai kokonaisuuden kautta ja tuottamisvaiheessa askarrellen tai vaikka omia sisältöjä lisättyyn todellisuuteen tuottaen. 

Materiaalissa tuotettujen korttien ansiosta vaihe, jossa kirkkotilaa tutkitaan esineistön kautta, on käytettävissä missä tahansa luterilaisessa kirkossa, kun lataa mobiililaitteille maksuttoman Zappar -sovelluksen. Kun lapsi, nuori, vanhus tai tiekirkkovieras kulkee saamansa kortin kanssa kirkkotilassa kortin esittämän esineen luo ja katsoo korttia sovelluksen läpi, aukeaa kortista lisättyä todellisuutta. Materiaalin avulla voi rakentaa oman kirkkoseikkailun tai tuottaa halutessaan omiakin sisältöjä juuri oman paikkakunnan kirkossa olevista ainutlaatuisista esineistä ja asioista yhdessä vaikka seurakunnan isosten kanssa. (kuva 4 lataa zappar ohje) 

Tutustu Tutki tilaa -pedagogiseen malliin ja materiaaliin ja lataa se maksutta käyttöön verkossa!

Osallistu koulutuskiertueelle lähelläsi!

 

Seurakuntaopiston kouluttajat Essi Ikonen ja Salla Vainio

Uskonnonopetus.fi


Ilmoita asiattomasta kirjoituksesta tai kommentista.

Kommentoi kirjoitusta
*

*

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.